Nižší povinné ručení na staré auto ?
Vložil :Admin
Dne :2006-05-25
Zobrazeno :

2896x . . . . Návrat na přehled příspěvků

Tímto článkem bych rád odpověděl na četné dotazy ohledně tzv. "veteránských značek", testací historických vozidel, zelených čísel atd. Bohužel mezi laickou veřejností (a mnohdy i mezi těmi, kteří by o tom měli vědět víc, ale nevědí) panuje v této oblasti značný chaos a nevědomost. Jak to tedy vlastně všechno je ?

Nejprve je třeba důsledně rozlišit dva druhy historických vozidel. Jsou to jednak vozidla V BĚŽNÉM PROVOZU - tedy taková, která mají normální bílou SPZ, jsou přihlášena na dopravním inspektorátě a jezdí každé dva roky na STK. Pak jsou ještě vozidla s tzv. ZVLÁŠTNÍ SPZ - tedy ta, která jsou třeba dovezena ze zahraničí, nebo byla kdysi odhlášena a tudíž již neexistuje způsob, jak je přihlásít na normální čísla a jezdit s nimi. Tato vozidla mají (nebo mohou získat) speciální registrační značku, tzv. "veteránská čísla" a nadále být provozována na silnicích ČR. Obě dvě skupiny vozidel je možné nechat otestovat a ušetřit tak (mnohdy velmi značné částky) na povinném ručení. Co je k tomu potřeba ?


Základem je tzv. klubová testace. To je úkon, kdy přistavíte auto k prohlídce před testační komisi nějakého veterán klubu, který je oprávněn tyto testace dělat. Nemusíte být jeho členem. Vůz musí být v původním stavu, bez předělávek, tuningů atd. Dále k němu musíte předložit veškeré doklady (velký a malý TP, pokud jsou atd.) a dva páry fotografií vozidla (jednu z předoboku a druhou ze zadoboku). Pro získání veteránských čísel (tedy když auto nemá normální SPZ) budete potřebovat celkem 5 párů fotografií. Komise prověří původnost vozidla a v případě, že neshledá závad, vystaví Vám protokol o testaci. Pro ty, jejichž auta mají normální SPZ v tomto okamžiku vše končí - stačí donést potvrzený protokol do některé pojišťovny (Allianz, ČP, ČPP) a tam Vám sjednají pojištění za jednu dvanáctinu - popřípadě změní stávající smlouvu. Nadále se pro Vás nic nemění - normálně s autem můžete jezdit kde a jak chcete, jezdíte dál na STK a ME v pravidelných intervalech, pouze platíte méně za pojištění.

Testaci Vašeho vozidla si můžete domluvit třeba u Veterán Klubu Vysočina - na mailu vkv@hicos.cz


...pokračování příště...

Máte nějaký lepší nápad ? Nebo něco k tomuto tématu ? Můžete jednoduše reagovat na tento příspěvek !


Reakce od : Wondráš dne : 2006-12-15 00:00:00

Dekuju za tenhle clanek. Jezto jsem cerstvy drzitel protokolu od vas (diky!) na moji Simcu 1501, priharasil jsem s nim na Allianz (kde jsem mel puvodni poj.smlouvu). Tam se ale urednice tvarila, ze by to nebyt mych modrych oci menit nemela, nebot nemam PRUKAZ HV. Jak to tedy je?

Reakce od : ( Anonym ) dne : 2006-12-15 00:00:00

Úřednice je neinformovaná a nezná rámcovou smlouvu mezi FKHV a Allianz. Průkaz HV obecně slouží pouze k identifikaci vozidla, které má zvláštní registrační značky (veteránská čísla). Některé kluby (sdružované v AČR) vydávají obdobu těchto průkazů i pro auta na normálních číslech - avšak pro sjednání nižšího pojištění STAČÍ orazítkovaný a signovaný protokol o klubové testaci...

Reakce od : Wondráš dne : 2006-12-25 00:00:00

Diky za odpoved, predpokladam, ze stejne tak staci protokol i pokud dojde nedejboze k nejake pojistne udalosti...?

Reakce od : Admin dne : 2006-12-25 00:00:00

Když dojde k nedejbože události, tak se to řeší jako úplně normální, běžná událost. Je zde vlastně jen jeden aspekt. Pokud někdo způsobí škodu vám, a po jedete řekněme se Škodou 1000MB, sice s najetými 30 000km a perfektním stavem jako z fabriky, ale neotestovanou, pojišťovna viníka vám vyplatí tabulkovou hodnotu - řekněme třeba 5000 Kč. Ale když jste otestovaní, hned platí zcela jiné hodnoty - v podstatě máte nárok na to, abyste dostali do poslední koruny všechno, co REÁLNĚ stojí uvedení do původního stavu. A to se pochopitelně příliš viníkově pojišťovně líbit nebude. Je tedy možné,že v takovém případě bude chtít vidět výše zmíněný protokol a zkontroluje si, zda protokol odpovídá skutečnosti. Tedy jestli ta tisícovka, co byla rozbitá je SKUTEČNĚ červená, jestli má skutečně původní motor, zda-li v ní není dodatečně namontované LPG atd. Pokud tedy máte testaci v pořádku a na základě pravdivých údajů, není se čeho bát a ten výše zmíněný protokol naprosto vyhovuje...

Reakce od : deli dne : 2007-09-06 00:00:00

Zajimalo by me, jake jsou pozadavky na vozidlo, aby mohlo byt "veteranem" - rok vyroby, atd. Dekuji

Reakce od : ( Anonym ) dne : 2007-09-06 00:00:00

Pro letošní a příští rok platí rok výroby 1983 včetně. Auto musí být v co nejpůvodnějším a nejoriginálnějším stavu

Reakce od : ( Anonym ) dne : 2007-09-06 00:00:00

Dekuji za informaci. Takze rok vyroby je jedine kriterium? Nezalezi napr. na tom, kdy se dany model prestal vyrabet?

Reakce od : Wild_A dne : 2008-01-16 00:00:00

Diky za vysvetlujci clanek, take jsem byl jeden z tech cosi mysleli, ze pak s takovym autem nemohu normalne do provozu. Jakou ma sanci dostat klubovou testaci Polski Fiat 125p 1300 r.v. '71 ovsem s motorem z 1500.

Reakce od : Admin dne : 2008-01-16 00:00:00

Napište prosím na vkv@hicos.cz, uvidíme co se dá dělat. Pokud je vůz jinak v původním stavu, teoreticky to není problém.